Shalom! Gereja Maya (Virtual Church Ministries) mengucapkan Selamat Datang, Salam Damai dalam Kasih Tuhan kepada semua pengunjung laman ini. Tuhan memberkati...

Laporan Khas (Tuhanlah kekuatan kita)

Shallom! Kepada semua pembaca blog gereja maya. Saya menyedari sudah agak lama para penulis blog ini tidak memuatkan sebarang artikel baru, walaupun saya katakan sebelum ini bahawa blog ini akan di'update' sekurang-kurangnya seminggu sekali, namun tidak kesampaian. Saya secara peribadi, banyak perkara yang saya ingin kongsikan di sini, tetapi tidak mempunyai kesempatan yang baik untuk membuat karangan yang baik sebelum diposkan dalam blog ini.

Beberapa waktu kebelakangan ini, banyak perkara yang berlaku di persekitaran saya yang membuatkan saya sibuk dan kadang-kadang agak tertekan juga, walaupun saya tidak menunjukkan sebarang tanda sedemikian. Malah saya sebenarnya masih aktif berforum dalam group friendster, forum PCS, Sabah Forum, dan beberapa laman web lain. Cuma dalam blog ini saya tidak dapat memuatkan lagi artikel terbaru kerana saya mahu setiap artikel yang dimuatkan dalam blog ini telah dikarang dengan teliti dan menyampaikan mesej-mesej yang jelas berdasarkan kepada kebenaran firman Tuhan di dalam Alkitab.

Beberapa minggu yang lalu, salah seorang sepupu saya telah terlibat dengan kemalangan dan mengalami kecederaan yang serius; polytrauma. Dia dirawat di wad ICU, Hospital Queen Elizabeth, beberapa hari sebelum dipindahkan ke wad umum sehingga sekarang. Pada masa yang sama kakak saya juga turut dimasukkan ke wad bersalin di Hospital Likas untuk menjalani pembedahan 'caesarian section' untuk ketiga kali (dan terakhir) 'plus' BTL (Bilateral Tubal Ligation) kerana masalah tekanan darah tinggi pada umur kandungan baru 34 minggu. Selepas bersalin dia mengalami pula masalah 'meroyan' atau 'Post-Partum Blues'. Manakala anaknya pula mengalami masalah kekuningan menyebabkan saya bawa mereka tinggal bersama saya selama satu minggu untuk rawatan dan pemantauan. Bapa saya juga sering sakit-sakit dan berulang-alik ke Hospital Kota Marudu atau klinik-klinik swasta untuk mendapatkan rawatan. Kadang-kadang terpaksa dihantar oleh abang kedua saya (yang juga penghidap penyakit gout) ke tempat saya untuk pemeriksaan dan rawatan.

Saya sendiri pula agak tertekan dengan beban kerja di tempat kerja saya. Itu belum termasuk lagi masalah-masalah staf-staf saya dengan karenah masing-masing. Saya juga sibuk dengan urusan keluarga sendiri, di samping memikirkan perancangan-perancangan masa depan. Isteri saya sambung belajar di Kota Kinabalu dalam kursus reka fesyen selama 2 tahun dan itu bermakna saya kena urus hal anak-anak sementara dia tidak ada di rumah. Kami sibuk mencari pembantu rumah, dan mujurlah 'last minnute' ada juga yang kami dapat, walau pun hanya untuk sementara waktu saja. Banyak lagi perkara lain yang saya tidak dapat sebutkan dengan 'detail' di sini. Cukuplah saya katakan bahawa banyak perkara yang bermain di fikiran saya, dan kalau bukan kerana saya memiliki kasih Yesus, saya tidak tahu bagaimana keadaan hidup ini.

Bila saya merenungkan semula semua perkara ini, saya tetap dapat mengucap syukur kepada Tuhan kerana ternyata Dia tidak pernah meninggalkan saya walau sesaat pun. Malah dalam situasi hidup yang sangat sukar, semakin saya dapat merasakan penyertaan kasih, kebaikan dan kemurahanNya. Saya seringkali mengeluh, tetapi saya tidak pernah berputus asa sebab firman Tuhan katakan bahawa orang yang berputus asa pada saat-saat genting sesungguhnya orang yang lemah (Amsal 24: 10). Firman Tuhan itu mengingatkan saya bahawa saya sebenarnya lemah secara manusia, tetapi tetap kuat di dalam dan kerana Tuhan. Saya hanya suarakan isi hati saya kepada Tuhan dan memohon pertolonganNya. Saya sangat yakin bahawa Tuhan mendengar dan menjawab seruan doa orang yang sungguh-sungguh berharap kepadaNya (Mat. 21: 22).

Saya bercadang untuk 'resign' dari tempat kerja saya sekarang selewat-lewatnya pada penghujung tahun ini dan merancang untuk membuka klinik sendiri kemungkinan di pekan Kota Belud pada awal tahun depan. Saya sudah buat 'preliminary plan' dan 'budgeting'. Saya berharap segala urusan akan berjalan dengan baik. Saya rindu untuk bergiat aktif di dalam pelayanan di gereja di mana saya dan keluarga mengikuti kebaktian dan juga di gereja-gereja lain sesuai dengan pimpinan Tuhan. Saya bercadang untuk mengikuti kursus teologi, mungkin secara sambilan dan juga berhasrat untuk menjadi penulis sambilan dan menghasilkan buku-buku yang boleh menjadi sumber inspirasi kepada orang lain. Politik? Sementara waktu ini, saya sangat berminat mengikuti perkembangan politik semasa, tetapi belum berhasrat untuk terlibat secara langsung kecuali menjadi pengulas politik di kedai-kedai kopi dan menjadi pengundi yang bijak.

Banyak perkara yang saya boleh kongsikan, tetapi cukuplah untuk kali ini. Kepada yang berkenaan, saya secara peribadi memohon bantuan doa daripada kalian untuk diri saya sendiri, keluarga, dan segala perkara lain yang telah saya nyatakan di atas. Akhir kata, saya juga mendoakan agar kalian semua terus berada di dalam penyertaan, perlindungan, dan pemeliharaan Tuhan di setiap waktu dan dalam apa pun situasi hidup kalian. Marilah kita tetap percaya dan berharap kepada Tuhan sebab sesungguhnya orang yang berharap kepada Tuhan akan sentiasa memiliki kekuatan baru seperti burung rajawali (rujuk artikel Bagai Rajawali). Tuhan memberkati kita semua!

Nota: Berjalan dalam pimpinan Tuhan.
This article is 

5 comments:

guong said...

Selamat kembali Dr..God Bless

Anonymous said...

God is with u brother! God bless.

Dr Donny said...

Brother as we travelled more less the same journey yet different situation ,I can feel some how you feel. The Word Of God is our guide and strength forever and ever. “…Aku sendiri tahu rencana-rencanaKu bagi kamu. Rencana-rencana itu bukan untuk mencelakakan kamu, tetapi untuk kesejahteraanmu dan untuk memberikan kepadamu masa depan yang penuh harapan.” Yer 29:11. God Bless !

Parai Vagas said...

bro memang byk cabarn ba ni dunia. tapi bila kita di surga sudah nah...semuanya indah tu.

Dr. Nellson Maisin said...

Ya, betul tu semua komen kamu kawan2. Semoga kita semua terus kuat di dalam Yesus.

New articles will be published soon. Check it out later. Take good care friends and God bless us.

Thank you.