Shalom! Gereja Maya (Virtual Church Ministries) mengucapkan Selamat Datang, Salam Damai dalam Kasih Tuhan kepada semua pengunjung laman ini. Tuhan memberkati...

PEMUDA-PEMUDI YANG DINAMIK

Malam hari Jumaat dan sepanjang hari Sabtu yang lalu, saya berada di Haleluyah Retreat Centre, Kundasang. Saya dan beberapa lagi pemimpin gereja membawa pemuda-pemudi gereja SIB Pekan Tuaran untuk berretreat di sana. Retreat yang bertemakan 'Pemuda-Pemudi Yang Dinamik' itu telah disertai oleh seramai 26 orang pemuda-pemudi dan 4 orang penceramah (Pastor dan ahli2 Majlis Gereja SIB Pekan Tuaran sendiri).

Secara peribadi saya melihat kesungguhan para peserta di sepanjang retreat tersebut untuk belajar mengenali diri dan semakin dekat kepada Tuhan. Saya percaya bahawa mereka telah melalui satu pengalaman baru dengan Tuhan sehingga mereka semakin berkobar2 untuk mengasihi dan melayani-Nya. Itulah tujuan retreat tersebut diadakan; agar pemuda-pemudi memberi diri dan menjadi yang terbaik untuk Tuhan dan bukan mengikut arus dunia yang menyesatkan. Saya rumuskan pelajaran dalam retreat tersebut berdasarkan siri ceramah yang telah disampaikan oleh para hamba Tuhan yang terlibat seperti berikut; 

Pemuda-Pemudi Yang Dinamik ialah pemuda/i yang taat kepada firman Tuhan, beribadah kepada Tuhan dan hidup takut akan Tuhan. Menjadi pemuda/i Kristian yang dinamik memang bukan mudah. Firman Tuhan tidak pernah menyebut bahawa setelah menjadi orang yang percaya Tuhan semuanya akan jadi mudah. Kita masih harus berjuang untuk mempertahankan iman dan masih harus berjuang untuk membina kehidupan sama seperti orang yang tidak percaya Tuhan. Bezanya cuma pada pimpinan dan penyertaan Tuhan. Tuhan tidak akan mengecewakan orang2 yang percaya kepada-Nya. (Pta. Daring Laban)

Dinamiknya seorang pemuda/i terletak pada hatinya. Pemuda/i harus belajar untuk memiliki Hati Seperti Seorang Hamba. Hamba yang dimaksudkan bukan seperti hamba abdi, bukan sebagai hamba dosa atau hamba Iblis, tetapi menjadi hamba Tuhan. Seorang hamba Tuhan memiliki hati yang mengasihi Tuhan dengan segenap hati, jiwa, akal budi, dan dalam perbuatannya. Juga mengasihi orang lain seperti mengasihi diri sendiri dengan kasih Tuhan (kasih agape). Pemuda/i yang dinamik harus memiliki hati yang tidak mementingkan diri sendiri dan sentiasa bersikap rendah hati. Itulah rahsia untuk memiliki hati yang kuat dan tabah dalam menghadapi sebarang cabaran hidup. (Pst. Talip Jangeh)

Firman Tuhan amat penting kerana ia menjadi suluh hidup. Ia harus dibaca dan direnungkan selalu untuk mendapatkan terang kehidupan. Setiap pemuda/i yang ingin menjadi dinamik harus mengadakan Saat Teduh (waktu untuk belajar firman Tuhan dan berdoa) yang konsisten. Jika firman Tuhan ialah makanan rohani, doa pula adalah pernafasan rohani. Itulah sebabnya seorang pemuda/i yang dinamik dapat mempertahankan kedinamikannya dengan rajin merenungkan firman Tuhan dan berdoa menjadi gaya hidupnya. Ambillah waktu yang sesuai untuk saat teduh setiap hari. (Pta. Amidy Malagob)

Apa pun yang kita harapkan di dalam hidup ini, kita harus belajar untuk memilikinya berlandaskan ajaran firman Tuhan. Jika pemuda/i menginginkan Kecemerlangan Dalam Kerjaya, belajarlah untuk hidup menurut firman Tuhan. Tetapkan matlamat yang hendak dicapai, lupakan apa yang di belakang,  fokus ke hadapan dan berlarilah ke arah matlamat tersebut. Pemuda/i yang dinamik bukanlah pemuda/i yang tidak pernah mengalami kegagalan dalam hidup, tetapi menjadikan kegagalan sebagai satu kesempatan untuk bangkit memperbaiki diri dan berlari terus sehingga berjaya. (Dr. Nellson Maisin)

Nota: Jadilah 'Pemuda-Pemudi Yang Dinamik'.
This article is 

1 comment:

123run said...

Setiap pemuda/i yang ingin menjadi dinamik harus mengadakan Saat Teduh (waktu untuk belajar firman Tuhan dan berdoa) yang konsisten.
Amen utk ini..tp sy masih terkapai2 utk buat Saat Teduh stp hari, tp sy xkn putus asa, cuba lg esok & hari berikutnya. Hehe