Shalom! Gereja Maya (Virtual Church Ministries) mengucapkan Selamat Datang, Salam Damai dalam Kasih Tuhan kepada semua pengunjung laman ini. Tuhan memberkati...

HANYA SATU SAJA YANG PERLU

Hari ini kita hidup dalam dunia yang sangat sibuk. Sibuk mengejar harta duniawi. Sibuk mengejar kedudukan dan pangkat. Sibuk menuntut ilmu dan pendidikan dunia. Sibuk mencari keadilan melalui balas dendam. Sibuk bergosip tentang kelemahan orang lain. Sibuk melayan kedukaan hati sendiri. Sibuk memikirkan dan melakukan segala sesuatu yang ada di bawah langit. Tetapi selalu terlupa untuk mengejar harta dan ilmu syurgawi. Kita lupa memikirkan perkara-perkara yang di atas kerana tawaran 'istimewa' yang berlambakan di sana sini mencuri perhatian kita lebih daripada tawaran yang tidak dapat dilihat dengan mata kasar. Betapa ruginya bagi kita yang tertipu untuk melabur seluruh masa dan tenaga dalam kesia-siaan. Semata-mata kerana mengejar sesuatu yang tak pernah memuaskan mahupun mendamaikan jiwa.

Saat ini, apakah anda penat kerana telah lama bergelut mencari kestabilan harta duniawi yang tak kunjung tiba? Apakah anda terlalu letih kerana sekian lama diperlakukan dengan kejam oleh pasangan, oleh keluarga, oleh majikan, oleh rakan sekerja, oleh masyarakat? Apakah anda lelah kerana dari dulu dipandang tidak berharga oleh masyarakat sekeliling? Apakah anda sudah tidak berdaya untuk meneruskan walau hanya selangkah lagi ke hadapan kerana seluruh tenaga anda sudah dihabiskan untuk memperbaiki diri yang berkali-kali hanya menemui kegagalan? Apakah anda telah berputus asa kerana mengejar tawaran dunia yang tak pernah memuaskan? Apakah anda sangat merindukan satu saat yang teduh, bebas dari segala kelelahan? Inginkan kebebasan dari segala beban hidup yang memenatkan?

Ingatlah, masih ada Peribadi yang sanggup melepaskan anda daripada semua pikulan beban yang melesukan jiwa. Seperti teguran Yesus kepada Marta, Yesus berkata kepadamu hari ini, "....Engkau khuatir dan menyusahkan diri dengan banyak perkara, tetapi hanya satu saja yang perlu: Maria telah memilih bagian yang terbaik, yang tidak akan diambil dari padanya" (Luk 110:41). Apakah bagian terbaik yang dipilih Maria? "Maria duduk dekat kaki Tuhan dan terus mendengarkan perkataan-Nya." (Luk 10:39).

Dalam kepenatan akibat kesibukan kita untuk memenuhi keinginan jiwa kita; dalam tekanan akibat beban hutang, beban masalah kesihatan, beban masalah rumahtangga, beban kegagalan dan kekecewaan yang 'menyibukkan' fikiran kita, sesungguhnya Tuhan menyediakan jalan penyelesaian yang amat sederhana sekali. Hanya satu saja yang perlu, berhentilah daripada segala kesibukan itu. Hanya duduk dekat kaki Yesus dan berdiamlah untuk mendengar FirmanNya. Berdiamlah dan biarkanlah Dia bertindak bagi hidupmu agar engkau dan seluruh dunia tahu bahawa Dialah Tuhan, Raja atas segala raja, Juruselamat dunia. Pastinya kelegaan dan damai sejahtera akan menjadi milikmu.

This article is 

No comments: